De notatie bevat zowel de Amsterdamse nusach (maat 19-20) als de Haagse nusach (maat 21) en daardoor is hij vrijwel identiek geworden aan de notatie van Berlijn (www.chazzanut.com/nusach/berlin-007.html). Beide kehillot kodesh hadden dus "gelijk." Deze herziening is toegepast overal waar deze deze 3 maten van de melodie terugkomen (zie lijst van vorige email). Sajet (www.nik.nl/chazzanoet/Doechan/doechan.htm) herhaalt elementen van de melodie en ik herinner me, dat met name de cohanim, de maten 33 – 40 herhaalden (en overal, waar dit bij hen terugkwam, i.e. 84 – 91 en 157 – 164). Ik heb deze herhalingen dus ook aangegeven en opgenomen. Berlijns notatie is voor 2 stemmen. In zijn tijd waren er kennelijk genoeg muzikale cohanim, die dat aankonden. Mijn vader vertelde, dat er, vóór de oorlog inderdaad "koorrepetities" waren voor cohanim. In "mijn" tijd in Den Haag was het doechenen ook altijd meerstemmig, zij het dan veelal buiten de harmonische bedoelingen van de componist! Aan a-muzikale cohanim. Jehuda Mossel, februari 2023 *********************** The notation contains both the Amsterdam nusach (bars 19-20) and the Hague nusach (bar 21) and is therefore almost identical to the Berlin notation (www.chazzanut.com/nusach/berlin-007.html). So both kehillot kodesh were "right." This revision has been applied wherever these 3 measures of the melody appear (see list of previous email). Sajet (www.nik.nl/chazzanoet/Doechan/doechan.htm) repeats elements of the melody and I remember that the cohanim in particular repeated measures 33 – 40 (and everywhere this came back to them, i.e. 84 – 91 and 157 – 164). I have therefore also indicated and recorded these repetitions. Berlin notation is for 2 voices. In his time there were apparently enough musical cohanim who could handle that. My father said that before the war there were indeed "choir rehearsals" for cohanim. In "my" time in The Hague the doechenen was also always polyphonic, albeit often outside the harmonic intentions of the composer! To non-musical cohanim. Jehuda Mossel, February 2023